Gaveideer - SuperGaver.dk
supergaver supergaver Super Gaver Find gave Nyheder Kontakt Underholdning

Kategorier:


Beklædning
Personlig pleje Pynt Multimedia Hjemmet Oplevelser

 

 

Modetøj

Dit tøj sender et stærkt signal om din personlighed, og hvis du er smart klædt på, har du automatisk mere gennemslagskraft. Derfor er det svært at ignorere modetøj, hvis du vil have opmærksomhed og succes.

Der er tre bastioner for modetøj i Europa: London, Paris og Milano. Her holder de store, kendte modehuse til, og det er også her, at vi finder de førende modemagasiner, de førende modeopvisninger og de førende butikker. De seneste år er der dog kommet flere nye, vigtige byer på modetøjets verdenskort, fx har København haft stor succes med at profilere sig med årlige shows, som har fået stor opmærksomhed.





Stil og mode

En mode eller en trend opstår typisk, fordi en bestemt stilart pludselig boomer, pga. forskellige former for påvirkning. Det kan være reklamer, designere, journalister, hippe personligheder, kunstnere eller folk fra undergrunden, der går imod de gældende normer og regler for, hvad der pt. er det rigtige modetøj, ofte som et modtræk til den tidligere mode. I dag forsøger modehuse og tøjfirmaer at foregribe næste sæsons efterspørgsel ved at iagttage grupper af mennesker, der regnes for trendsættere (og dermed bliver det).

Det er ikke ualmindeligt at stille tøjmode over for tøjstil som kontraster. Tøjstil er i den forbindelse en særlig måde at vælge sit tøj, der er mere uafhængig af den gældende tøjmode – og derfor mindre omskiftelig: Tøjstil ændrer sig også, men langsommere.



Det er med modetøj som med vejret: Alle har en mening om det – også dem, der siger, der er ligeglade. Selv om der gennem årene er gjort mange forsøg på at definere modens mekanismer, er det aldrig rigtig lykkes. Men ligesom meteorologerne er blevet bedre og mere præcise i deres forudsigelser, er diverse designere, trendspottere, modejournalister også blevet bedre til at forudsige næste nye tendens inden for modetøj.

Selv en treårig pige ved, at modetøj skifter fra år til år. Nogle gange skal kjolerne være lange, andre gange korte, snævre, vide, blomstrede, sorte, glatte, rå, ru osv. Selv om moden altid har skiftet (stenaldermanden gik anderledes klædt end jernaldermanden), er der en klar tendens til, at variationen foregår i et stadig højere tempo.



 


 

 

 

 

 


 

Tøj:

Mærketøj: